Het meerjarencontract omvat afspraken over de hoeveelheid zorg die wordt verstrekt, maar ook afspraken over geïntegreerde apothekerszorg, aldus Peter de Braal, manager zorg van Benu. ‘Dat gaat dus verder dan het meegeven van de juiste medicijnen aan klanten. We helpen de klant met alles rond het medicatiegebruik, waardoor er minder complicaties ontstaan en verspilling wordt voorkomen. Er is extra aandacht voor kwetsbare patiënten. Mede dankzij de meerjarenafspraken kunnen we investeren in het persoonlijke klantcontact.’
Grootste keten
Benu is met ruim 320 apotheken en 180 partnerapotheken de grootste keten van Nederland, en is verspreid door heel het land. ‘Afspraken maken voor meer dan één jaar is dan ook van groot belang. Het creëert vertrouwen, rust en ruimte binnen de keten om zich meer toe te leggen op de verbetering van zorg voor de patiënt’, aldus Peter Brugge, zorginkoper van Menzis.
De afspraken van Menzis en Benu passen in een trend. Steeds vaker sluiten verzekeraars en zorgverleners contracten af over langere perioden. Onlangs nog sloten Ziekenhuis Rijnstate en Menzis een omvangrijk meerjarencontract. De looptijd van dit contract is drie jaar en het omvat een bedrag van meer dan 0,5 miljard euro. Na drie jaar maken ziekenhuis en zorgverzekeraar op basis van de resultaten hun vervolgafspraken.